Proč ventily u některých motoru trpí? Bez aditiv hrozí riziko poškození motoru provozovaného na LPG. Automobilový benzín obsahuje přidané ochranné látky, tzv. aditiva, která jsou přidávána již v rafinérii. Tyto látky zajišťují ochranu částí motoru ve spalovacím prostoru podle normy DIN EN 589. (drive tuto roli plnilo olovo)
Alternativní palivo propan-butan, známé také po názvem „autogas“ či u nás běžně používanou zkratkou LPG (z angl. „liquefied petroleum gas“, tedy „zkapalněný ropný plyn“) taková aditiva neobsahuje, a to z několika důvodů:
Propan-butan se používá jako topný plyn a alternativně jako pohonná hmota. Tyto dva způsoby využití LPG rafinérie v podstatě nerozlišují. Přidávání aditiva do LPG – stejně jako je tomu u benzínu – v praxi je už sice možné, ale nepoužívá se. Aditivum se jmenuje Chemtan a při současných cenách by zvedalo cenu LPG o cca 1 korunu na litr. Chemtan je jediné aditivum, kterému nevadí, že LPG je skladováno v kapalné formě stejně jako benzín, ale do motoru je LPG dávkováno již odpařené, tedy v plynné formě. Na rozdíl od benzínu, který je vstřikován do sacího kanálu před sací ventil motoru ve formě kapalné, a teprve po vstřiku se odpařuje. Na první pohled to nevypadá jako zásadní rozdíl, ale opak je pravdou. Plynové vstřikovače jsou velmi choulostivé na mechanické nečistoty, vznikající jako vedlejší produkt při změně skupenství – tedy při splynování kapalného propan-butanu v reduktoru neboli splynovači, a proto je nutné plyn před vstupem do vstřikovačů filtrovat. Z tohoto důvodu je obtížné provést aditivaci kapalné fáze LPG. Chemtan je aditivum, které neucpává filtr plynné fáze.
Odpovědí na tento problém je aditivum firmy ERC, která vyvinula vysoce účinnou přísadu Gaslube, určenou pro ochranu ventilů a ventilových sedel pro motory spalující LPG. Gaslube plně uspokojuje potřeby moderních benzínových motorů, jejichž ventily a ventilová sedla jsou vystavena působení vyšší teploty hoření a úplné absenci obsahu aditiva ve spalovaném LPG.

Popis funkce elektronického přimazávání ventilů VALVE PROTECTOR

Unikátní elektronický systém dávkování aditiva pro motory na LPG / CNG! Aplikace aditiva je prováděna prostřednictvím tlakové dávkovací jednotky do přívodní hadice plynu za filtr plynné fáze. Aditivum prochází přes plynové vstřikovače a je rovnoměrně rozdělováno do válců. Tento způsob aplikace poskytuje zároveň dvě velmi žádoucí funkce:

Jak elektronické dávkování Elektronic Valve Protector funguje?

  • Aditivum prochází přes plynové vstřikovače které zároveň čistí a maže – tato funkce je možná pouze s tímto vysokotlakovým dávkováním. Vstřikovače jsou trvale čištěny a jejich pístky neběhají nasucho, ale jsou trvale mazány – nepoměrně delší životnost vstřikovačů, ale zejména jejich spolehlivost! Nedochází k jejich zalepování parafíny z LPG.
    Pozor! Existují však některé vstřikovače kterým tento režim vyloženě nesvědčí. Víme o těchto: Magic FX, APIS, Blade. Je to dáno specifickou konstrukcí těchto vstřikovačů. Vstřikovače se sice nijak nepoškodí, ale nefungují správně.
  • Aditivum je přesně dávkováno v celém rozsahu provozního režimu motoru v závislosti na délce vstřiku plynových vstřikovačů. Narozdíl od konkurenčních podtlakových systémů třeba i elektronicky řízených u kterých je aditivum nasávané podtlakem pouze při deceleraci(brždění motorem)a na volnoběh, u systému Elektronic Valve Protector je aditivum dodáváno ve všech pracovních režimech a vždy v odpovídající dávce. Tím je zajištěna nejen kvalitnější ochrana motoru, ale také efektivnější a úspornější využití aditiva mj. také tím, že při jízdě na benzín není dávkování aktivní narozdíl od podtlakových zařízení.
Systém Electronic Valve Protector poskytuje následující funkce:

  • aditivum je dávkováno přesně a pouze v případě potřeby – při jízdě na benzín systém není aktivní
  • nedochází k nadměrnému nebo naopak nedostatečnému dávkování
  • konzistentní a přesné přizpůsobení dávky v celém spektru pracovního režimu motoru – aditivum je dávkováno přesně podle toho jak pracují plynové vstřikovače – dlouhý vstřikovací čas znamená velkou dávku aditiva, krátký vstřikovací čas znamená malou dávku aditiva. Během CUT-OFF je dávkování zastaveno. Tím je zajištěna plnohodnotná ochrana například při dlouhodobé jízdě po dálnici kde klasický podtlakový systém paradoxně aditivum nedávkuje neboť při zatíženém motoru není v sání motoru potřebný podtlak.
  • signalizace nízké hladiny aditiva s možností automatického přepnutí do benzínu při úplném vypotřebování aditiva(nemusí být aktivováno)
  • dvojí účinek aditiva aplikovaného přes vstřikovací ventily plynu – ochrana a čistota vstřikovačů plynu a ochrana ventilů a ventilových sedel motoru
  • možnost použití libovolného aditiva které lze jednoduše doplňovat
  • přesné a konečné seřízení bez nutnosti „kontroly každou hvíli“ díky digitálnímu řízení a dávkování krokovým čerpadlem vytvářejícím tlak až 5 bar
  • snadná montáž
  • díky použití vysoce kvalitních a odolných materiálů a jejich špičkovému zpracování je systém dlouhodobě bezporuchový a spolehlivý
  • tlakovou jednotkou je možné aplikovat libovolná aditiva dostupná na trhu s aditivy pro ochranu ventilů a ventilových sedel motorů provozovaných na LPG jako jsou:
    GasLube, JLM, V-Lube,FLASH LUBEapod.
Technická data:

  • Napájecí napětí 12V = (10-15V)
  • Odběr proudu v klidu cca 30mA /6A při aplikaci dávky
  • Maximální tlak pumpy 5 Bar
  • Objem jedné dávky pumpy 50 micro l aditiva
  • Maximální dávkování 180 ml/hod
  • Hmotnost 450g
  • Rozměry 100x70x40 mm
  • Rozsah pracovní teploty -20/+85°C
  • Stupeň krytí IP54
  • Materiál gumové těsnění a spoje VITON/ elastomer s vysokou teplotní odolností a stálostí včetně odolnosti proti účinkům olejů, benzínů a rozpouštědel.